Jak transportować kruszywa drogowe?

Prowadzenie prac budowlanych wymaga korzystania z różnych rodzajów materiałów. W przypadku realizacji inwestycji z zakresu robót inżynieryjnych np. wykonywania nasypów, wałów przeciwpowodziowych czy zbiorników retencyjnych, a także prac wykonywanych w drogownictwie i kolejnictwie szczególnie duże zapotrzebowanie jest na wszelkiego rodzaju kruszywa. Ponieważ muszą one trafiać na plac budowy ściśle według harmonogramu, ich dostawy powierza się sprawdzonym podwykonawcom specjalizującym się w usługach transportowych. W Świnoujściu zlecenia tego rodzaju wykonuje Firma Usługowo-Budowlana Marko. Przekonajmy się, czym charakteryzują się kruszywa i sprawdźmy, jak się je przewozi.

Czym wyróżniają się kruszywa?

Kruszywa to drobny materiał skalny powstały w sposób naturalny lub sztucznie łamany w celu uzyskania elementów o określonej wielkości. Najczęściej używanymi kruszywami w drogownictwie jest piasek i żwir rozmaitych frakcji. W przypadku kruszyw łamanych potrzebne mogą być również kliniec, grys bądź tłuczeń. Ponieważ są one używane zwykle w celu ulepszania podłoża, a także usypywania konstrukcji ziemnych zapotrzebowanie na nie jest niezwykle wysokie. Warto pamiętać, że są one również niezbędne do pozyskiwania betonu oraz mieszanek mineralno-asfaltowych.

Jak przewozi się materiały sypkie?

Kruszywa to klasyczne materiały sypkie, muszą być więc przewożone specjalnie przystosowanymi samochodami ciężarowymi. Mogą to być tradycyjne wywrotki, a więc pojazdy z rynnowymi skrzyniami ładunkowymi umożliwiającymi kiprowanie, czyli rozładunek przez uniesienie przedniej krawędzi i wysypanie zawartości przez uchylną klapę. W trudniejszych warunkach terenowych w tym celu używane są ciężarówki sześcio- albo ośmioosiowe. Jeżeli warunki na to pozwalają, materiał jest też wożony w naczepach o analogicznej do wywrotek konstrukcji. Poza łatwym wyładunkiem takie rozwiązanie gwarantuje też zabezpieczenie przed utratą zawartości wskutek wiatru bądź pędu powietrza.